تصاویر برجسته

نوشته شده توسط:آقا معلم | ۰ دیدگاه

تصاویر برجسته

یکی از مشکلاتی که دانش آموزان نابینا با آن مواجه هستند، درک تصاویر می باشد. به همین خاطر اکثر معلمان و مربیان دانش آموزان نابینا با ابتکار عمل خود سعی می کنند که این مشکل را حل کنند؛ بعنوان مثال برخی با چسباندن نخ و یا موادی دیگر بر روی کاغذ، مقوا ، چوب و ... شکل مورد نظرشان را برجسته می کنند. من عکس هایی از کارهای برخی از دانشجومعلمان تربیت معلم رشته کودکان استثنایی گرایش کودکان نابینا و کم بینا تهیه کرده ام که در مورد آنها توضیح کوتاهی می دهم امیدوارم مورد توجه باشد.
کودکان نابینا برای آنکه با نقشه ی کشورایران بهتر آشنا شوند وهم چنین با مکان هر استان در نقشه آشنا شوند ، نقشه ای به کمک معرق چوب تهیه شده که در آن تمامی استان ها از یکدیگر متمایز شده و به شکل پازل در آمده تا کودکان عزیز از طریق خواندن نام بریل این استان ها که بر روی آن ها نوشته شده ، پازل نقشه ایران را تکمیل کنند .

 

نقشه برجسته معرق
در نقشه محصولات کشاورزی ایران ، با قرار دادن محصولات هر استان بر روی نقشه به طوری که برای کودکان قابل لمس باشد ، سعی در این شده که به معرفی محصولات ایران با توجه به نام بریل استان پرداخته شود.

 

نقشه برجسته محصولات کشاورزی
برای کودکان نابینای مقطع آمادگی که معلم می خواهد به آنها میوه ها را معرفی کند ، برای این کار دفتری پارچه ای تهیه شده که در آن میوه ها به شکلی برجسته دوخته شده تا قابل لمس باشد و نام میوه ها به بریل با پولک هایی برجسته در زیر شکل میوه ها نوشته شده تا بچه ها نام میوه ها را نیز بخوانند و هم چنین شعری به بریل در زیر نام میوها نوشته شده که مربوط به میوه همان شکل می باشد برای ایجاد علاقه در بچه ها . البته این تصویر بیشتر زمانی جواب می دهد که میوه فصل در دسترس نباشد چرا که خود میوه و یاماکت پلاستیکی اش بهتر و بیشتر جواب می دهد.

تصویر میوه برجسته
اشکال هندسی را نیز می توان برای بچه ها قابل لمس کرد ، برای این کار ما می توانیم به کمک پارچه اشکال را به شکل سه بعدی برش داده و به شکلی که در عکس می بینید در بیاوریم . همین کاری که دانشجویان برای کودکان انجام داده اند ، که در اینجا مکعب مستطیل ، مکعب، هرم ها،مخلوط و استوانه را با کمک این الگو بسازندو نام آنها را که به بریل در زیر هر شکل دوخته شده بخوانند و با آن شکل آشنا شوند. ولی امروزه مهره های رج شونده یا همان مهره های نخ کردنی به اشکال گوناگون وجود دارند؛ همین باعث صرفه جویی در وقت معلم و مربی هم می شود اما اگر در منطقه ای دسترسی به آنها امکان پذیر نباشد شکل زیر می تواند بسیار موثر باشد.

اشکال هندسی برجسته
نوشته شده توسط:

زندگی با امید زندگی با امید [email protected]

با تشکر از این دوست عزیز

 

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...