کار با حساب افزار

نوشته شده توسط:آقا معلم | ۱ دیدگاه

کار با حساب افزار

کار با حساب افزار تا حدودی مثل نوشتن ریاضی با مداد یا خودکار است. منظورمان این است که همواره از چپ به راست مهره ها را قرار می دهیم و از چپ به راست آنها را می خوانیم. در مورد قرار دادن و چیدن مهره ها روی لوح عقاید مختلفی وجود دارد. برخی بر این عقیده اند که نباید بین مهره ها فاصله انداخت زیرا نحوه ی قرار گرفتن هر عدد یا علامت یک شکل مخصوص دارد و مثل بریل نیست که هم «ب» و هم «2» از نقاط (1 ،2 ) استفاده کنند. اما بعضی افراد می گویند که نحوه ی چیدن مهره ها هم باید مثل نوشتن بریل باشد مثلا همانطور که در بریل علائم ریاضی از عدد قبلی فاصله می گیرند و به عدد بعدی می چسبند در حساب افزار هم باید همینطور باشد تا باعث سر درگمی دانش آموز نشود.

در نوشتن به حالت افقی بجای خط کسری از علامت تقسیم استفاده می شود.

در مورد چینش عمودی مهره ها ظاهرا اختلاف نظری وجود ندارد. تنها یک نکته قابل ذکر است که در نوشتن عمودی، بجای خطی که زیر اعداد قابل جمع، تفریق و ضرب می کشیم  باید چند خانه ی افقی کنار هم را خالی بگذاریم.

چینش عمودی

چینش عمودی مهره

نقاط ضعف حساب افزار

حساب افزار حتی اگر از مواد اولیه مرغوب ساخته شود یک عیب اساسی دارد و آن هم کند شدن دانش آموز است بطوری که در مقاطع راهنمایی و متوسطه دانش آموزان (کلاس های متمرکز و کلاس های تلفیقی) چندان میلی به استفاده از آن ندارند و ترجیح می دهند که بطور ذهنی از پس مسائل ریاضی برآیند(البته اکثرا موفق نمی شوند و اصولا بیشتر نابینایان در درس ریاضی ضعیف هستند). اما متاسفانه یک عیب بزرگ دیگر به این نقص اضافه شده است و آن هم این است که حساب افزار را از پلاستیک می سازند( مدل های قبلی از کائوچو ساخته می شدند) این پلاستیکی بودن باعث می شود که مهره ها به سختی قرار داده شده و به سختی بیرون بیایند. متاسفانه برخی از تولیدی ها به اندازه ی سلول های حساب افزار دقت نمی کنند و همین باعث می شود بعضی از آنها بزرگ باشند که مهره درون آنها جابجا شود و شکل مورد نظر را نگیرد از طرف دیگر برخی از سلول ها به قدری کوچک بشوند که یا مهره درون آنها جا نگیرد و یا اگر هم جا گرفت باید بزور و حتی با یک انبردست آنرا درآورد.

  • زندگی با امید

    زندگی با امید

    • ۱۳۹۰/۱۲/۰۷ - ۲۱:۴۱:۰۱

    سلام
    عالیه من قبلاً دوره دانشجویی یعنی کارورزی
    آموزش دیدم ولی یادم میره این خوبه وقتی استادمون نیست دوباره دوره کنه برامون!!!!
    ممنون