حساب افزار

نوشته شده توسط:آقا معلم | ۲ دیدگاه

آشنایی با حساب افزار(لوح حساب)

برای همه ما اتفاق افتاده است که برای جمع ها، ضرب ها ، معادلات چندرقمی ریاضی و ... از یک تکه کاغذ برای حل کردن آنها استفاده کنیم تا به راحتی این کار را انجام دهیم.  این یک واقعیت انکار ناپذیر است، که همه ما نمی توانیم مسائل چند رقمی ریاضی را بطور ذهنی حل کنیم. حال نابینایان چگونه می توانند از پس این مشکل بر می آیند؟ افراد خوش فکری با ساخت وسیله ی ساده ای بنام حساب افزار(لوح حساب) توانسته اند تا حدی این مشکل را حل کنند.

لوح حساب

حساب افزار در واقع شامل یک لوح مشبک است. هر خانه این وسیله در واقع یک ستاره 8پر است( دو مربع تو در تو). و این حساب افزار دارای دو نوع مهره می باشد. یک نوع عددی و یک نوع جبری که هردوی این دو نوع دارای دو سر هستند(این دو سر هم با یکدیگر تفاوت دارند) و این دو سر بودنشان هم برای کاهش تعداد آنهاست.

حساب افزار

 ابتدا از مهره های عددی شروع می کنیم:

همانطور که در شکل می بینید یک طرف این مهره بصورت یک خط برجسته است(یک ضلع مربع برجسته شده است). اگر این خط با زوایای 45 درجه گردش کند اعداد مختلفی را پدید می آورد(1 تا 8).

نکته:برای اینکه بطور واضح مشخص شود که هر مهره چه وضعیتی دارد شمای نمادین آن مهره رسم شده است.

مهره عددی

اعداد حساب افزار

و یک سر دیگر این مهره بصور دو شاخ می باشد که این مهره نیز با گردش های 45 درجه ای خود دو عدد(0 و9) و شش علامت(+ ، - ، × ، ÷ ، = ، / ) را بوجود می آورد.

مهره عددی

علائم ریاضی حساب افزار

مهره های جبری مثل مهره های عددی دو سر دارند با این تفاوت که قدری مرتب تر هستند. یک طرف این نوع مهره(جبری) دارای یک شکل (L) مانند می باشد و اگر بخواهیم آنرا توصیف کنیم می توانیم بگوییم یک زاویه 90 درجه از یک مربع است که برجسته شده است. این شکل از این مهره هم با چرخش های 45 درجه ای خود هفت حرف انگلیسی(A , B, C , D , X , Y , Z) که در جبر کاربرد دارند را بوجود می آورد.

مهره جبری

حروف

 یک طرف دیگر این مهره سه شکل (پرانتز ، آکلاد ، کروشه) و دو علامت (توان و رادیکال) را ایجاد می کند.

مهره جبری

سایر علائم جبری

  • امین

    امین

    • ۱۳۹۱/۱۰/۰۵ - ۱۳:۱۵:۴۹

    سلام
    ببخشید حالا اینها رو از کجا میشه خرید من بچه کم بینا دارم ولی متاسفانه نمیتوانم تهیه کنم

    پاسخ مدیر (blind ):   سلام حساب افزار برای دانش آموز کم بینا خیلی کاربردی نداره. ولی اگه بیناییش به اندازه نوشتن بینایی نیست و خودتون تمایل دارید می تونید به آموزش و پرورش استثنایی استانتون مراجعه کنید و یا از طریق مدرسه ی استثنایی شهرتون از اداره درخواست کنید تا براتون بفرستن
  • کیقبادی

    کیقبادی

    • ۱۳۹۹/۱۲/۱۳ - ۱۳:۴۹:۵۹

    ببخشید چرا شما فرمودین برای افراد کم بینا کاربرد نداره ؟