دستگاه بهدید

نوشته شده توسط:آقا معلم | ۳ دیدگاه
بهدید
 
 
دستگاه بهدید یا تلوزیون مدار بسته یکی از وسایل کمک بینایی برای کم بینایان است.این دستگاه شامل یک دوربین و یک صفحه نمایشگر است به همین خاطر به آن تلوزیون مدار بسته نیز می گویند. فایده ای که بهدید نسبت به سایر وسایل کمک بینایی مثل ذره بین دارد این است که مقدار بزرگنمایی بسیار قابل تغییرتر است و علاوه بر این، این امکان وجود دارد  که با کمک بهدید رنگ پس زمینه متن که غالبا روشن است تغییر داده شود ، این قابلیت  برای دانش آموزانی که با درخشندگی صفحه کتاب مشکل دارند بسیار مفید است و از سوی دیگر همه ی کتب درسی بصورت درشت خط چاپ نمی شوند و تنها وسیله ای که  می تواند ین مشکل را برای دانش آموزان و دانشجویان آسیب دیده بینایی حل کند دستگاه بهدید است.  در اینجا بد نیست که گفته شود بعضی از صفحات کتب درسی دارای تصاویری هستند که متن بر روی آنها چاپ شده اند و دیدن و خواندن این قسمت از متن برای افراد آسیب دیده بینایی بسیار مشکل است و این مشکل می تواند تا حدودی با تغییر رنگ پس زمینه متن حل شود.از دیگر قابلیت های بهدید دیدن اشیا بصورت بزرگتر از حد معمول است، پس تنها قابلیت بهدید تنها محدود به عکس و متن نیست.
 بهدید انواع و اقسام مختلفی دارد که هرکدام دارای نقاط قوت و ضعف مخصوص بخود هستند. اما دو نوع کلی بهدید وجود دارد:1_ رومیزی 2_پرتابل یا قابل حمل
 
 
نوع رومیزی
 
به این دلیل به این نوع بهدید رومیزی گفته می شود که قابل حمل نیست. خود این نوع دستگاه انواع مختلفی دارد که در زیر به خصوصیات هر یک اشاره شده است.
*یک نوع از این بهدیدها به شکل موس کامپیوتر است که آنرا بر روی صفحه مربوطه می گذارند و متن یا عکس را به  صورت بزرگنمایی بر روی صفحه نمایش(مانیتور،تلوزیون ، کامپیوتر و ...) نشان می دهد. از این نوع تنها برای مطالعه و مشاهده عکس می توان استفاده کرد.
 
بهدید رومیزی
 
 
 
بهدید
 
*گونه ای دیگر به این شکل است که کتاب یا نوشته را در زیر آن قرار داده و کل کتاب را بر روی صفحه نمایش نشان می دهد که می توان با زوم کردن بر روی هر بخش به مقدار دلخواه آنرا بزرگ کرد.خصوصیت جالبی که از این گونه می توان یافت قابلیت نگارش و نوشتن است.
 
بهدید
نوشتن به کمک بهدید
 
نوشتن به کمک بهدید
 
 
 
 
 
 
 
نوع پرتابل
* این نوع از بهدید ها به راحتی هر چه تمامتر قابل جابجایی است و در داخل کیف جا می شود اما صفحه نمایش آن مقدار کمتری از مواد چاپی را نشان می دهد.خود گونه پرتابل نیز به اشکال گوناگونی ساخته شده اند که با برخی از آنها می توان نوشت اما بعضی دیگر فقط به درد مطالعه می خورند.
 
پرتابل
 
بهدید پرتابل
 
نوع پرتابل
 
 
 
 
 
 
 
 
 البته نمی توان گفت که تنها برای کم بینایان و افراد دارای مشکل بینایی ساخته شده است زیرا افراد عادی نیز از این وسیله استفاده می کنند.
تلوزیون مدار بسته (بهدید)
 
 
 
با وجود این همه مزایا اما مشکل اصلی دستگاه بهدید یا همان تلوزیون مدار بسته قیمت بالای آن است که هر کسی قادر به خرید آن نیست.
  • مریم

    مریم

    • ۱۴۰۰/۰۷/۱۸ - ۱۲:۵۵:۰۳

    سلام چطور میتوانم خریداری کنم بسیار نیازمند این محصول هستم

  • عزت الله جودکی

    عزت الله جودکی

    • ۱۴۰۰/۰۸/۰۱ - ۱۲:۰۰:۱۱

    اینجانب استاد دپارتمان مهندسی شیمی دانشگاه اراک هستم با درجه استاد تمام.
    بینایی خیلی کمی دارم.حدود سه دهم فقط یک چشم(0/3).یک چشم کاملا نابیناست.

    اولا:کدام دستگاه مناسب برای من می باشد؟
    ثانیا:قیمت دستگاه چقدر است؟
    دکتر جودکی
    1400/08/01

  • حسن محمودی

    حسن محمودی

    • ۱۴۰۲/۱۲/۱۲ - ۲۲:۵۶:۱۰

    سلام دخترم کم بینا است نیازمند است برای مطالعه از ذره بین دیجیتالی درشت نما استفاده کند دید چشم آن یک دهم است چطور میتوانم برای خواندن ومطالعه کتاب از دستگاه های شما استفاده نماید وبرایش مفید است لطفا راهنمایی بفرمائید