رسم اشکال هندسی بریل با لوح و قلم

نوشته شده توسط:آقا معلم | ۰ دیدگاه

رسم اشکال هندسی بریل با لوح و قلم

رسم شکلهای هندسی برای نابینایان بسیار مشکل است و این قضیه تا حدی پیشرفته است که بسیاری از این افراد به دنبال رسم آن نیستند و یا از دیگران کمک می گیرند. به همین خاطر و چند دلیل دیگر در کتابهای ریاضی آنها این مباحث حذف شده اند. البته ناگفته نماند که برخی از این عزیزان و اولیا و مربیانشان با پشتکار و خلاقیت، راههایی را برای جبران این کمبود یافته اند. بعنوان مثال :برش کاغذ به صورت اشکالی چون مربع، مستطیل ، مثلث و ...(توسط اولیا و معلمان). یا با دادن یک رولت به دست دانش آموز و با ارائه راهنمایی شفاهی، او می تواند شکلی را بکشد. اما برخی دیگر از اشخاص نابینا و نیز اولیا و مربیان آنها بوسیله دستگاه پرکینز و یا لوح و قلم با ابتکار خود مشغول کشیدن اشکال هندسی می شوند.که از بسیاری جهات بهتر از روش های ذکر شده است؛ چون نیاز به وسیله ی اضافی نیست و نیز از نظر تجسم فضایی افراد را قوی تر می کند.

نکته:توضیحاتی که در زیر بیان می شوند ممکن است خسته کننده باشد انجام آنها بسیار لذت بخش و آسان است، بخصوص زمانی که نتیجه کار مشخص می شود باعث انگیزه ی بیشتر برای دانش آموز می شود.

برای شروع از شکل مثلث شروع می کنیم(شکلهای مربع و مستطیل را نابینایان به راحتی هرچه تمام تر می کشند پس نیاز چندانی به گفتن آن نیست). و راحت ترین نوع مثلث برای شروع کار مثلث قائم الزاویه است. برای رسم این نوع مثلث دو روش وجود دارد که اغلب نابینایانی که خودشان مثلث را می کشند از روش اول استفاده می کنند.

روش 1: در این روش دانش آموز یا شخص نابینا برای رسم وتر، سلول اول را با زدن نقاط 1_6 کامل می کند و بعد به خط دوم رفته و سلول اول را جا می گذارد و سلول دوم را با زدن 1_6 کامل می کند.و دوباره از راستای همان سلول به خط بعدی می رود و یک سلول را جا می گذارد و دوباره با زدن 1_6 سلول را کامل می کند و این روند را تا هر اندازه که وی مایل باشد تکرار می کند. که در تصویر، تا چهار خط این کار را انجام داده ایم(1). حالا نوبت به رسم قاعده ی مثلث می رسد؛ برای این کار هم با زدن نقاط 3_6 از جایی که آخرین سلولی را که 1_6 را برایش زده ایم به سمت ابتدای خط ادامه می دهیم(2). پس از اینکه به اول خط رسیدیم سلول های اول هر خط را به سمت بالا با زدن نقاط 1_2_3 ادامه می دهیم تا به سلول اول از خط اول برسیم(3). خوب رسم مثلث به پایان رسید.

رسم مثلث قائم الزاویه1

مثلث قائم الزاویه1

نکته: پیکانهای رسم شده در تصویر جهت ترتیب ترسیم اضلاع شکل ایجاد شده اند. حال اگر شما روش بهتر و راحت تری را دارید بدون تردید آنرا اجرا کنید؛چون هر کسی با یک روش بهتر عمل می کند.

روش 2:برای رسم یک مثلث زیباتر راه دیگری نیز وجود دارد. تنها فرق این روش با روش قبلی در رسم وتر مثلث است.برای کشیدن وتر به این صورت عمل می کنیم که سلول اول را با زدن نقاط 1_5 کامل می کنیم سپس سلول بعدی را با زدن نقطه 6 کامل می کنیم و بعد در راستای همان سلول به خط بعد می رویم و یک سلول را جا می گذاریم و سلول بعدی را با زدن نقاط 1_5 کامل کرده و به سلول بعدی می رویم وبا زدن نقطه 6 کار را ادامه می دهیم دوباره در راستای همان سلول به خط بعد رفته و تا هر اندازه مایل باشیم این فرایند را تکرار می کنیم.پس از رسم وتر برای ترسیم قاعده و ضلع قائم مثلث همانند روش اول عمل می کنیم.

 رسم مثلث قائم الزاویه2

مثلث قائم الزاویه2

برای رسم مثلث متساوی الساقین نیز دو روش وجود دارد:

روش 1: این روش برای افراد نابینا راحت تر است زیرا نقاط کمتری را بکار می برند اما نوک مثلث کامل نیست. برای راحتی کار ما به خط آخر می رویم و سلول اول از خط آخر را با زدن نقاط 3_4 کامل می کنیم و بعد در راستای همان سلول به خط بالا رفته و یک سلول را جا می گذاریم و سلول بعدی را با زدن نقاط 3_4 کامل می کنیم و مجددا در راستای همان سلول به خط بالا رفته و فرایند را تا هر اندازه که مایل باشیم تکرار می کنیم، حالا فرض می کنیم مطابق شکل این کار را چهار مرتبه تکرار کرده ایم حال نوبت به رسم ساق دوم مثلث می رسد ؛ سلول بعدی کنار سلول پایانی(که آنرا 3_4 زده ایم) را بازدن 1_6 تکمیل می کنیم و در راستای همان سلول به خط بعدی(پایینی) رفته و یک سلول را جا می گذاریم و سلول بعدی را با زدن 1_6 کامل می کنیم و دوباره در راستای همان سلول به خط بعدی رفته و این روند را تا خط آخر ادامه می دهیم و در پایان برای رسم قاعدده ی مثلث همانند رسم قاعده مثلث قائم الزاویه عمل می کنیم (حالا یا از چپ به راست و یا راست به چپ)

رسم مثلث متساوی الساقین1

مثلث متساوی الساقین1

روش 2: به روش دوم مثلث متساوی الساقینی رسم می شود که نوک آن صاف نیست. برای شروع همانند روش بالا به خط آخر رفته و سلول اول را با نقاط3_5 کامل می کنیم وسلول بعدی را با زدن نقطه1 تکمیل کرده و در راستای همان سلول به خط بالا میرویم و یک سلول را جا می گذاریم و سلول بعدی را با زدن نقاط 3_5 کامل می کنیم و سلول بعدی را با زدن نقطه 1 تکمیل کرده و در راستای همان سلول به خط بالاتر می رویم و این روند را تا هراندازه که مایل باشیم تکرار می کنیم.برای رسم ساق دوم هم از همان سلول آخری که با زدن نقطه 1 کامل کردیم شروع می کنیم یعنی با زدن نقاط 1_5 (که نقطه 1 قبلا زده شده)سلول را کامل می کنیم و سلول بعدی را با زدن نقطه 6 کامل کرده و در راستای همان سلول به خط پایینی می رویم و یک سلول را جا می گذاریم و سلول بعدی را با زدن 1_5 کامل می کنیم و سلول بعدی را با زدن نقطه 6 کامل کرده و در همان راستا دوباره به خط بعدی رفته و روند را تکرار میکنیم. این فرایند را تا خط آخر تکرار می کنیم. برای رسم ضلع قاعده همانند روش های بالا عمل می کنیم(نقاط 3_6).

رسم مثلث متساوی الساقین2

مثلث متساوی الساقین2

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...