کاغذ بریل

نوشته شده توسط:آقا معلم | ۱ دیدگاه

تفاوت دو کاغذ در تصویر چیست؟

کاغذ بریل

البته منظور تفاوت رنگشان نیست. برای معلمانِ دانش آموزان و همینطور  افرادی که بریل می نویسند کاغذ سمت راست بسیار آشنا و همینطور نوستالژیک است. هر دو تای این کاغذ ها برای نوشتن و چاپ خط بریل بکار می روند. اما کاغذ سمت راست به این خاطر، به خاطره تبدیل شده است که دیگر از آن برای چاپ و نوشتن خط بریل استفاده نمی شود. قبل از اینکه به اصل موضوع بپردازیم بگذارید این کاغذها را بهتر معرفی کنم.

کاغذ سمت راست معروف است به کاغذ 125 گرمی(125 گرمی نخودی). یعنی چه؟ یعنی هر متر مربع این کاغذ 125 گرم است و کاغذ سمت چپ با توجه به اندازه گیری های شخص بنده حدا اکثر 122 گرم است و البته با اندازه گیری های مختلف 120 گرم به نظرم دقیق تر است.

- حالا 125 گرم با 122 یا 120 چه فرقی میکنه؟ فوقش 5 گرمه!

درست است اما این 5 گرم خودش را در ضخامت نشان خواهد داد یعنی کاغذ های 125 گرمی ضخیم تر هستند و اگر روی آنها خط بریل چاپ شود به مراتب دیرتر صاف می شوند. معلمانِ دانش آموزان نابینا و دانش آموزان آسیب دیده بینایی( نابینایان) که از خط بریل استفاده می کنند این موضوع را بهتر درک می کنند که؛ چند سالی است که کتاب هایشان روی کاغذ های 120 گرمی چاپ می شوند و تجربه کرده اند که به راحتی صاف و غیرقابل خواندن می شوند. این فقط یک قسمت از مشکل است. دانش آموزان گروه آسیب دیده ی بینایی چند وقتی است که در نوشتن با خط بریل با کمک لوح و قلم دچار مشکل شده اند و دقیقا به این نوع کاغذ مربوط است.

- چرا؟ این کاغذها که سبک تر هستند و نازک تر پس راحت تر اصطلاحا سوراخ می شوند!!! مشکل چیه؟

مشکل این است که کاغذ های 120 گرمی خاصیت مهم کاغذ 125 گرمی را ندارند.

- چه خاصیتی؟

وقتی روی کاغذهای 125 گرمی، بریل می نویسید یک حالتِ مقاومت شکننده دارند و وقتی از  حدی بیشتر به آنها فشار می آوریم (در لوح بریل) با صدای "تق" برجسته می شوند و این صدا برای نابینایان بسیار مهم است زیرا آنان متوجه می شوند که نقطه مد نظرشان برجسته شده است اما در کاغذ 120 گرمی اینگونه نیست و یا لا اقل این صدا کمتر به گوش می رسد. در سرکلاس،  دانش آموزان تازه کار (آمادگی و اول) هنگام نوشتن به معلمان می گویند:" آقا یا خانم این نقطه نمیخوره یا زده نمیشه"، تنها به این دلیل است که وقتی به نقطه مورد نظر با قلمشان فشار وارد می کنند صدای مورد نظر شنیده نمی شود بنابراین فشار بیشتری را به کاغذ وارد می کنند و این امر باعث می شود کاغذ بریل سوراخ شود و با دوبار خواندن از روی آن صاف و غیر قابل استفاده شود.

البته این مطلب را چندتن از معلمانی که خود نیز نابینا هستند را تایید کرده اند.

- مدارس استثنایی کل کشور کاغذشان را از کجا تامین می کنند؟

سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور متولی چاپ کتب درسی و نیز تامین کننده ی کاغذ بریل مدارس کل کشور است. امید است که این سازمان متوجه اشتباه خود شده باشند یا بشوند و مجدد از کاغذ مرغوب 125 گرمی استفاده کنند.هر چند در مقیاس های استاندارد جهانی از کاغذ های 140 یا 150 گرمی برای چاپ کتب بریل استفاده می شود.

  • معین همتی

    معین همتی

    • ۱۳۹۷/۰۹/۰۴ - ۱۷:۱۷:۵۳

    با سلام و احترام
    مطالب مفید . با ارزشی بود
    ممنون
    با سپاس
    http://pbxshop.co