گویا کردن کامپیوتر(Narrator)

نوشته شده توسط:آقا معلم | ۰ دیدگاه

گویا کردن کامپیوتر(Narrator)

برای نابینایان نرم افزارهای مختلفی طراحی شده که آنها بتوانند از کامپیوتر تا حد امکان استفاده کنند. یکی از این نوع نرم افزارها، جاز و انواع و اقسام مشتقات آن با نام ها و اسامی مختلف است. کار این نوع برنامه ها این است که صفحه مانیتور را برای  شخص نابینا می خواند و بدین ترتیب شخص در جریان قرار میگیرد که اکنون در چه صفحه و پنجره ای است و آن پنجره چه اجزا و قسمت هایی را دارد و همینطور هرگاه شخص موس را حرکت دهد و یا عبارتی را تایپ کند این نوع برنامه ها به او می گویند که الآن چه اتفاقی در صفحه مانیتور اتفاق افتاده است.

شاید گاهی این نرم افزارها به دلیل ویروسی شدن و یا خرابی کامپیوتر قادر نباشند به شخص نابینا سرویس بدهند. و یا حتی ممکن است فرد نابینا بخواهد با یک کامپیوتر کار کند که این گونه نرم افزارها و برنامه ها را نداشته باشد.حال تکلیف او چیست؟

ویندوز xp   و 7   این قابلیت را دارند که بدون نرم افزار کمکی همان کارهایی که ذکر شده اند را برای شخص انجام دهند. برای فعال کردن این قابلیت کافی است از مسیر زیر را بروید:

برای ویندوز xp:

Start>All  Programs>Accessorise>Accessibility>Narrator

narrator xp

برای ویندوز7:

Start>All  Programs>Accessorise>Ease of Access>Narrator

 narrator 7

و در نهایت بر روی Narrator  کلیک کرده تا برنامه فعال شود و صفحه ی موجود را به زبان انگلیسی توضیح دهد. در نهایت با کلیک کردن روی دکمه OK  پنجره ی دیگری باز می شود که با تنظیم آن، بصورت دلخواه وی‍ژگی ها و کارکرد برنامه تغییر می کند.بعنوان مثال اجرای برنامه در حال مینیمم و یا تفسیر و توضیح در مورد حرکت موس.

نقاط ضعف:

این برنامه هم مثل سایر دست ساخته های بشری دارای نقاط ضعفی است. مثلا:

*زبان انگلیسی یک زبان راحت برای افراد کم سن و سال نیست.(هرچند که منوهای کامپیوتر ها اکثرا انگلیسی هستند)

* نحوه ی بیان Narrator برای نابینایان کسل کننده است.

*تایپ و زبان فارسی را پشتیبانی نمی کند.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...