فقدان عنبیه

نوشته شده توسط:آقا معلم | ۱ دیدگاه

آنیریدیا

تعریف تحت الفظی آنیریدیا یعنی اینکه عنبیه وجود نداشته باشد،به همین دلیل در زبان فارسی به این بیماری به نام فقدان عنبیه شناخته می شود. اما گاهی عنبیه بصورت ناقص وجود دارد، که آن هم در دورانی که کودک در رحم مادر است رشد چشم بصورت کامل اتفاق نمی افتد.در واقع کار عنبیه تنظیم مقدار نور ورودی به داخل چشم است. در صورت اشکالی در این بخش از چشم شبب اختلالاتی در بینایی می شود.خود فقدان عنبیه(آنیریدیا) دارای درجات و انواع مختلفی است بعنوان مثال برخی از افراد مبتلا تقریبا نابینای کامل هستند اما برخی دیگر حتی رانندگی می کنند.

آنیریدیا

 

 

فقدان عنبیه

فعالیتهای پزشکی

آنیریدیا پس از تولد می تواند بدتر شود زیرا فرد با افزایش سن ممکن است به اختلالاتی چون: گلوکوم،نیستاگموس،کاتاراکت،آمبلیوپی، لوچی، ناهنجاریهای قرنیه دچار شود. که اینها تنها تعداد کمی از بیماریهایی است که تکامل ناقص عنبیه می تواند باعث آنها شود. به هر حال بیشترین و برجسته ترین مشکل افراد آنیریدیا حساسیت به نور و فقر بینایی است.

اقدامات آموزشی

دامنه بینایی کودکانی که به آنیریدیا دچار هستند متفاوت است و حتی روز به روز مقدار بینایی آنها متغیر است. بیشترین مشکلات این نوع دانش آموزان تشخیص جزئیات است.معلمان ممکن است متوجه شوند که کودک سر خود را کج می کند تا بر شی متمرکز شود و یا اشیا را نزدیک چشمش می آورد ویا یک چشمش را می بندد. البته همه ی این موارد تنها مربوط به آنیریدیا نمی شود. کودکان کم سن تر چون هنوز مهارتهای ارتباطی شان گسترش نیافته است که به مربی خود در مورد مشکلشان آگاهی دهند بنابراین این احتمال وجود دارد که با رفتارهای منفی احساساتشان را منتقل کنند(دچار مشکلات رفتاری می شوند).برای همه ی کودکان در تمامی سنین مهم است که توسط همسالانشان پذیرفته شوند.هنگامی که یک دانش آموز در یک کلاس با بقیه فرق کند می تواند هدف مناسبی برای مسخره شدن و بدرفتاریهای سایر دانش آموزان باشد.اگر دانش آموزی نتواند بطور دقیق جزئیات را تشخیص دهد ممکن است در ارتباط شفاهی و اشارت با دوستان یا معلمانش دچار مشکل شود.و خود این عامل باعث مشکلاتی در رفتارهای اجتماعی فرد می شود و به عبارت دیگر نوع تعاملات فرد مبتلا اصلا زیبا نیست بطور مثال اگر کسی با او صحبت کند و او نتواند تشخیص دهد که هدف فرد او می باشد و پاسخش را ندهد ممکن است سبب دلخوری شود. و یا اینکه هنگام صحبت کردن سرش در جهت دیگری بغیر از شخص مقابلش باشد ممکن است این نوع برداشت حاصل شود که او انسان مغرور و یا بی ادبی است چه بسا همه ما دوست نداریم که شخصی که با او صحبت می کنیم سرش را به سمت دیگر بچرخاند و همین اتفاق برای افرادی می افتد که از نظر ظاهری نقص بیناییشان مشخص نیست و قاعدتا نوع رابطه آنها بسیار تاثیرگذارتر از یک نابینایی است که وضع ظاهری اش گویای مشکلش است.

تعدیل و تطابق

تنظیم روشنایی

کاهش میزان نور و کاستن درخشندگی مواد آموزشی(وایت برد،تابلو،صفحه نمایش و ...)

چشمه نو ر نبایستی مستقیما روبروی فرد باشد زیرا سبب ناراحتی آنان می شود.دانش آموز باید بتواند مقدار نور را به دلخواه تنظیم کند.

تغییر موقعیت

مکان نشستن دانش آموز در کلاس بسیار مهم است و بهتر است که در مکانی دور از پنجره باشد.

لنزهای رنگی

استفاده از عینک آفتابی یا لنزهای رنگی که توسط دکتر چشم پزشک تجویز می شوند می تواند به کاهش مقدار نور وردی به کره چشم کمک کند. که این عامل باعث می شود که چشم فرد زودتر از معمول خسته نشود و نور زیاد سبب ناراحتی دانش آموز و فرد مبتلا نشود.

کلاه

یک کلاه لبه دار یا کلاهی که دارای حاشیه های پهن دارد چشمها را از نور زیاد طبیعی و مصنوعی حفاظت می کند.

لنزهای اصلاحی

لنزهایی که توسط متخصصان تجویز شوند تا حدی می تواند سبب بهبود بینایی شود اما این  به معنی رفع کامل بیماری نیست بلکه باعث می شود که فرد مبتلا مقدار بیشتری از جزئیات را ببیند.برخی از این لنزها به نام عدسی های تماسی با سوراخ های ریز شناخته می شوند.

ترکیب لنزهای تماسی و عنبیه های مصنوعی می تواند بهتر عمل کند. از آنجایی که این لنزها مقدار کمی از نور را وارد چشم میکنند باعث بهتر شدن مقدار بینایی می شود.با این حال این امکان و جود دارد که ظاهر فرد غیر معمول به نظر بیاید چون که او بواسطه وجود لنز و عنبیه مصنوعی قادر به انجام حرکت صحیح چشم طبیعی نیست.

بزرگ کردن متن و عکس

چاپ بزرگنمایی کمک بسزایی به افراد آنیریدیا می کند تا بطور شفاف و واضح متون چاپی را مطالعه کنند.فونت آریال با سایز حداقل 14 بهترین وضوح را برای این افراد را داراست.تغییر فونت و سایز قلم برای نوسانات بینایی افراد مبتلا ضروری است. بزرگنمایی مواد آموزشی مثل تابلوی وایت برد،اوورهد و سایر وسایل برای دانش آموزان و نیز مسلط بودن آنها بر روی میز تحرریرشان از جمله کارهایی است که باید برای این کودکان انجام داد.

تضاد رنگی

سعی کنید که پس زمینه صفحه چاپی اعم از کاغذ یا صفحه نمایش مانیتور با رنگ متن تقابل و تضاد رنگی داشته باشد.پس زمینه ی سیاه با متن نوشتاری سفید می تواند به طرز قابل توجهی از انعکاس نور کم کند.اما با توجه به اینکه و ضعیت بینایی هر دانش آموز با سایرین تفاوت دارد سعی کنیی با آزمایش و تجربه رنگ های مورد استفاده را تعیین کنید. تا رنگی که برای دانش آموزمناسب تر است و او با آن تضاد رنگ راحت تر است تجویز شود.

تکنولوژی خواندن متن

نرم افزار صفحه خوان این امکان را به وجود می آورد که متن چاپی بصورت صدا در بیاید.و این فناوری به دانش آموز کمک می کند تا از نیاز به بینایی دیگران بی نیاز شود و یا به چشمش فشار وارد نشود و یا حتی اینکه از بینایی با قیمانده اش بهتر استفاده کند.

کتب صوتی از رایجترین اقلام مورد استفاده افراد آسیب دیده بینایی هستند.کتب درسی می توانند بصورت صوتی در بیایند تا دانش آموزان را توانمندتر می سازند تا از مفاد درسی شان اطلاع یابند. هم اکنون کتب درسی به صورت نوار و سی دی قابل دسترسی هستند.

دوربین یک چشمی

دوربین های یک چشمی برای دیدن فواصل و اشیا دوردست مثل تابلوی کلاس مورد استفاده قرار می گیرند. این دوربین ها مثل تلسکوپ های کوچک به نظر می رسند و به دانش آموز کمک می کنند تا اطلاعات را بزرگنمایی کند.بیشتر دوربین های یک چشمی کوچک و قابل حمل برای دانش آموزان هستند و به راحتی داخل کیف جا می شوند.

دستگاه بهدید(تلوزیون مدار بسته)

دستگاه بهدید شامل یک دوربین می باشد که عکس یا متن را بزرگنمایی کرده و روی مانیتور نمایش می دهد. در این دستگاه مقدار درخشندگی و رنگ متن برای دید بهتر قابل تنظیم است.اگر چه دستگاههای بهدید گران قیمیت هستند اما دانش آموز را قادر می سازند تا تمام مواد را بصورت بزرگ شده ببیند و تنها مختص متن و عکس نمی باشد.

بریل

اگرچه استفاده از خط بریل اولین اقدام برای دانش آموزان آنیریدیا نیست اما می تواند یک راه ثابت و یکنواخت برای کمک به آنها باشد.مشکلات بینایی آنیریدیا با افزایش سن افزایش می یابد و به عبارت دیگر مقدار بینایی مفید آنها با افزایش سن کاهش می یابد.بچه های کم سن بریل را زودتر یاد می گیرند و این امکان برایشان فراهم می شود که به چشمان خود برای خواندن متن فشار وارد نکنند.همچنین یادگیری بریل آنها را تشویق می کند تا مهارتهای خواندن و نوشتن شان را تقویت کنند.

عصای سفید

کودکان با تمام درجات مشکل بینایی ممکن است به استفاده از عصا برای حرکت بهتر در محیط اطرافشان نیاز پیدا کنند.مهارت عصا زنی باید توسط مربی جهت یابی و تحرک آموزش داده شود.

کاوش

دانش آموز آسیب دیده بینایی را تشویق کنید تا مثل سایر همکلاسی هایش در کلاس حرکت کند تا محیط اطراف را بهتر بشناسد و روشی برای جهت یابی و حرکت خود بیابد.

 

 

 

  • tvkhc

    tvkhc

    • ۱۳۹۲/۰۴/۱۶ - ۱۷:۱۲:۲۵

    عالی بود ممنون