خواب دیدن نابینایان

نوشته شده توسط:آقا معلم | ۰ دیدگاه

خواب دیدن نابینایان

خواب و رویا جز جالبترین، عجیبترین و ناشناخته ترین وی‍ژگی های انسان هستند. در همه تمدنهای تاریخی و ادیان به آن توجه ویژه ای داشته اند. همه ی افراد اعم از افراد عادی تا افراد متخصص و دانشمند در باره خواب نظر می دهند که چرا ما خواب می بینیم و به چه معنی هستند. در حال حاضر من نمی خواهم بگویم که خواب و رویا به چه معنی است فقط قصد دارم برخی از نظریاتی که می گویند چگونه خواب میبینیم را در اینجا مطرح کرده و سپس نتیجه بگیریم که کیفیت خواب نابینایان به چه شکل است.

خواب نابینایان

نظریات رویا

شاید به نظر بی ربط باشد اما برای اینکه بهتر به پدیده خواب و رویا آشنا شویم بهتر است نظریات چندتن از نظریه پردازان را بیان کرده و در هر یک از آنها تامل نماییم.

  • ارسطو: بطور خلاصه ارسطو عقیده دارد که خواب فعالیت روح شخصی است که بخواب رفته است. مثلا اگر شخصی که تب دارد بخواب برود خواب می بیند که در آتش و یا در یک محیط گرم قرار دارد.
  • موری: در خواب ما در واقع آرزوها و خواسته ها و کرده های خود را می بینیم.
  • جسن: محتوی رویا کم و بیش تابع شخصیت فردی، جنس ، سن، وضع تحصیلات، عادات حوادث و تجارب تمام دوره زندگانیست.
  • ل.شترامپل: کسی که خواب می بیند از عالم خودآگاهی منحرف می شود. روح در هنگام رویا تقریبا معدوم است و کاملا از خاطرات عادی و شیوه ی هنگام بیداری خود عاریست.
  • هافنز: رویا زندگانی موقع بیداری را ادامه می دهد و رویاهای ما پیوسته با محتویاتی که اندکی پیشتر در خودآگاهی ما وجود داشتند، مربوط است و یک مشاهده موشکافانه تقریبا همیشه موید این موضوع است که رویا با حوادث روز پیش مربوط است.
  • برخی از صاحبنظران عقیده دارند که خواب ها فقط متاثر از گذشته و حال هستند که در واقع از منابع حافظه ما استفاده می کنند.
  • عصب شناسان و کسانی که دیدگاه فیزیولوژیک دارند می گویند که تحریکات عصبی داخلی و خارجی باعث خواب دیدن ما می شوند و از آنجایی که مغز هشیاری کامل ندارد آنها را بر اساس قاعده و قانون روزانه تدوین نمی کند به همین خاطر منطقی نیستند. مثلا اگر نیمه شب ما سردمان شود خواب میبینیم در یک روز سرد زمستانی هستیم. و یا اگر دچار مشکل گوارشی شویم به احتمال زیاد خواب می بینیم که در یک محله کثیف در حال راه رفتن هستیم.

اینها گوشه ی کوچکی از نظریات بسیار در مورد خواب و رویا است. من نمی خواهم بگویم که کسی درست می گوید یا غلط . هر شخصی از دیدگاه خود به رویا نگریسته است. از این گذشته تحلیل رویا کاری بسیار تخصصی است و بنابر این وارد این مطلب هم نمی شوم. تنها از ارائه این نظریات قصدم این است که به وجه اشتراک آنها اشاره کنم. همه این نظریات در وابستگی خواب به زندگی و رخدادهای زندگی اشاره دارد. به عبارتی اگر ما بواسطه حواس تجربه ای را نداشته باشیم نمی توانیم رویایی را داشته باشیم.

کیفیت خواب نابینایان

خواب نابینایان

با توجه به نظریات و نظر خود نابینایان بزرگسال به این نتیجه می رسیم که خواب آنها نیز تابعی از تجربیاتشان است. یعنی از آنجایی که این افراد تجربه بینایی کاملی ندارند( به استثنا کسانی که قبلا بینایی داشته اند) و بر پایه سایر حواس به کاوش در محیط می پردازند پس قاعدتا حافظه آنها بیشتر شامل صدا، بو ، لامسه است. چون خواب از اطلاعات حافظه ما ساخته می شود پس جنس خواب افراد آسیب دیده بینایی بیشتر شامل صدا و لامسه است. اما اگر شخص مقداری بینایی داشته باشد همان مقدار اطلاعات در حافظه اش ثبت می کند و این بر نوع و کیفیت خوابهایش اثر می گذارد. با سوالهایی که از افراد آسیب دیده بینایی پرسیده ام آنها نیز تایید کرده اند که همواره به این شکل خواب می بینند. البته این را نیز باید در نظر داشته باشیم که خواب دنیای رازآلود خود را داراست و تابع قانون یکسان و مشخصی نیست و حتی ممکن است شخص نابینایی پیدا شود و بگوید که من در بعضی از رویاها می توانم ببینم. اشخاص آسیب دیده بینایی نیز همانند سایر افراد خواب ترس ها ، آرزوها و نیز رویاهای صادقه می بینند.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...